4 grudnia 2013

Tworzenie wykroju krok po kroku - spódniczka tulipan

English:

Hi guys :) Look... today is so many writing! omg really :D and I thought that You can just click "translate" on left site of the blog and with all that pictures down there You will understand it for sure!
Sorry for that but if I would write it in two languages it would took me few hours O.o
I hope that You understand it :) Sorry once again!


Polish:

Witajcie :) Dziś zapowiadany post o tworzeniu wykroju Tej spódniczki.


Nie jest to profesjonalnie stworzony wykrój z modelowaniem podstawowej formy spódnicy, ale jak widać na zdjęciach z poprzedniego posta, spódniczka wyszła i to nie najgorzej ;) Polecam spróbować, bo to na prawdę nie jest trudne :)

Na początek potrzebujemy spódniczki do odrysowania formy i tu uwaga! Jeżeli chcecie tak jak ja stworzyć spódniczkę z nierozciągliwej tkaniny, to taką też musicie odrysować. Jeżeli nie chcecie zamka i będziecie szyć z dzianiny to musicie odrysować spódniczkę z dzianiny, ponieważ ta będzie węższa.

Jest masa (!) zdjęć ;)

Tak więc do dzieła, odrysowujemy spódniczkę i dodajemy zapas po 1 cm na szwy i 2cm na podłożenie (ja dodałam za mało i musiałam doszywać podłożenie)



Następnie zaznaczamy środek spódniczki i wycinamy.



Jeśli chcecie uzyskać trójkątny karczek musicie nadać górnej krawędzi taką formę, więc odmierzamy od środkowej krawędzi tyle centymetrów jak głęboki karczek chcemy uzyskać i rysujemy linię od tego miejsca do bocznej krawędzi, tworząc lekki łuk.



Dodajemy zapasy i obcinamy to jest zbędne.


Następnie przykładamy jedną część do drugiej, odrysowujemy i wycinamy.



Teraz musimy stworzyć wykrój karczka, niestety zapomniałam się i nie robiłam zdjęć, ale narysowałam to wszystko od nowa, żeby Wam pokazać :)

Przykładamy na papierze górną część wykroju spódniczki i odrysowujemy nasz łuk.


Następnie zakładamy na siebie spódniczkę, z której braliśmy formę, po to żeby sprawdzić jak wysoko nam sięga i od jej górnej krawędzi odmierzyć jak wysoki chcemy mieć karczek, dokąd ma nam sięgać.
Jak już zbierzemy miarę to przenosimy ją na papier, czyli po bokach naszych łuków rysujemy pionowe linie tak długie jaką wybraliśmy sobie wysokość karczku plus 1cm zapasu oraz pionową linię na samym środku.


Musimy również zmierzyć jaki mamy obwód w miejscu gdzie ma się znajdować górna część karczka.
Mam nadzieję, że dobrze wyjaśniam, w razie czego pytajcie w komentarzach ;)
.
Rysujemy teraz poziomą linię łącząca dwa boki.


Następnie zebraną miarę obwodu dzielimy na 2 i wynik przenosimy na papier. Najłatwiej dzieląc wynik jeszcze raz na dwa i zaznaczając po obu stronach, mierząc od środka. Np. jeśli mamy obwód 66 to dzielimy na dwa, wychodzi 33 i to jeszcze raz na dwa czyli 16,5 więc odmierzamy od środkowej linii 16,5 po obu stronach.


Jak już to zrobimy to prowadzimy linię prostą od zaznaczonych miejsc do dolnych krawędzi.


Wycinamy, obcinamy na pół i karczek gotowy. (Ja dzieliłam na 4 części bo wycinałam go ze skrawków)


Żeby nadać spódnicy kształt tulipana trzeba do niej dodać zakładki.
Tak więc zaznaczamy sobie ile i w których miejscach chcemy te zakładki mieć. Ja zaznaczyłam trzy na stronę co 4 cm.


Następnie rysujemy linie pionowe przechodzące w miejscach zakładek.


Wycinamy powstałe paski.


Teraz zaczynamy modelowanie :) Ja wymyśliłam sobie zakładki głębokie na 2cm, więc miejsce złożenia musiało być szerokie na 4, ponieważ składamy je na pół.

Ale że spódniczka ma mieć formę tulipana, zakładki będą tylko u góry, więc w dolnej części paski muszą się łączyć ze sobą.

Przekładamy paski na papier i w sposób pokazany powyżej oddzielamy je i przyklejamy żeby zachować formę.



Jako że z przodu ma być zamek to do bocznej krawędzi środka musimy dodać zapas (ale krzywo mi wyszedł :P )

A paseczki u góry łączymy liniami prostymi.

Resztę krawędzi trzeba odrysować, odkleić paski i wyciąć powstałą formę.
Tak oto zrobiliśmy jeden bok spódniczki :)

Teraz wystarczy, że przyłożymy powstałą formę, prawą stroną do papieru i odrysujemy, a uzyskamy drugi bok spódniczki.

Te dwie części to jest nasz przód, a zarazem tył. Wystarczy, że odegniemy środkowe zapasy, dosuniemy do siebie obie części i skroimy jako całość.

Tak samo robimy z karczkiem. Przód wycinamy jako dwie części, a tył jako całość.
No chyba, że chcecie zrobić spódniczkę z dzianiny, bez zamka, to wtedy nie dzielicie nic na pół.

W ten oto sposób powstał wykrój :)

A z niego ta spódniczka:

I co Wy na to? Ciężko? Chyba nie ;)

Polecam spróbować i czekam na rezultaty! :) Podejmiecie się wyzwania? :)


xoxo
Vayle



15 komentarzy:

  1. Przeczytałam wszystko od a do z ze zrozumieniem i w końcu wiem o co chodzi z tym tworzeniem wykrojów z formy podstawowej! Dzięki wielkie :) Spódniczka świetna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny tutek i fajna spodniczka. Jedynie nie trzeba rozcinac paskow na zakladki do samego dolu, wystarczy wtedy rozsunac tylko naciecia i przykleic je na porzadana odleglosc. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Zatem muszę spróbować :) Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Efekt końcowy jest prześliczny:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny przejrzysty tutek i nie jedna osoba na nim skorzysta:)
    I jak pisała kamysia nie rozcinaj do końca- będzie troszkę łatwiej
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mam nadzieję, że skorzystają :) Pozdrawiam również :)

      Usuń
  5. Bardzo fajnie pokazane jak co zrobić. Brzmi prosto i zrozumiale - może chciałabyś dla Burdy opisy porobić ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak mi złożą taką propozycję to przyjmę z góry :D Zawsze staram się wszystko jasno wyjaśniać, cieszę się że mi się to udaje :)

      Usuń
  6. Bardzo zrozumiałe, to teraz jeszcze by się przydało na spódnicę ółówkową albo o linii A ;-) Takie lubię najbardziej :) A nie mogę znaleźć gotowych w satysfakcjonującym mnie kolorze, wykończeniu (podszewka! - nie wiem, dlaczego teraz w niewielu spódnicach wszywa się podszewki?) Ale tak serio - to kawał dobrej roboty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Na pewno w końcu i taki tutorial się tu znajdzie ;) Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Fajny ten tutek!
    Chyba nie długo spróbuję :)
    Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję ślicznie za każdy komentarz :)