22 lutego 2014

Czy wiesz że... Szyciowe ciekawostki część 1

English:

Hello! Today I have for You a few sewing tips&informations. Down there You have pictures for each one of them :)
1. When You sew knit on sewing machine not overlock set small stitch (2-2.5) and stretch it pretty tight.
2. The easiest way to have cutters at hand is the hang them around Your neck on elastic.
3.  If You want Your fabric to be corrugation, roll it and iron it in that position with a lot of steam. After washing just roll it again and leave it to dry.
4.  The easiest way to cut elements that are bracing fleece, and are delicate, is to prepare a piece of fabric  and glued to the fleece before cutting.
5.  Patterns used in the production are printed using a plotter on paper with width is equal to the width of the fabric usually 1.50 m.
6. The paper used for printing is translucent or gray (the Chinese;)), while the left side has glue. The paper is laid and gently iron to the fabric. The professional name of this paper is the Freezer paper. 
7. You can mark fabric without painting on it by cuting in that place for a 0,5cm width.  
8. Self-threading needles is much easier if you cut the thread diagonally.
9. You can unstitch an overlock stitch using THIS way.



Polish:

Witajcie! Obiecałam Wam że będę się dzielić wiedzą, jaką aktualnie przyswajam na stażu, więc postanowiłam wstawiać co jakiś czas post z serii "Czy wiesz że...", w którym będę zamieszczać wszystkie ciekawostki, mniej lub bardziej ciekawe, związane oczywiście z szyciem. 

Nie będę pisać tylko o tych rzeczach, których się dowiedziałam będąc na stażu, ale o wszystkich znanych mi ciekawostkach szyciowych.



Tak więc, czy wiesz że...



1. Szyjąc dzianinę na stębnówce trzeba ustawić drobny ścieg (2-2,5) i podczas szycia całkiem mocno ją naciągać. Najlepiej przeszyć kawałek wybranej dzianiny i rozciągnąć żeby sprawdzić czy szew nie puszcza, jak puszcza to zmniejszyć go jeszcze bardziej.

źródło



2.  Najprostszym sposobem na posiadanie obcinaczki zawsze pod ręką jest przewieszenie jej na szyi na gumce! Dzięki temu nie masz ograniczonych ruchów, bo gumkę zawsze możesz naciągnąć, a obcinaczka zawsze jest blisko kiedy jej potrzebujesz.


źródła zdjęć: 1 2



3. Domowe kreszowanie polega na zwinięciu tkaniny w rulon i intensywnym przeprasowywaniu z dużą ilością pary. Temperatura powinna być ustawiona na najwyższą możliwą dla danego materiału. Tak powstała tekstura utrzyma się do kolejnego prania. Jeśli chcesz żeby dalej taka była, wystarczy, że tuż po wyjęciu z pralki ponownie zwiniesz ją w rulon i pozostawisz tak do wyschnięcia.





źródła zdjęć: 1 2



4. Najprostszym sposobem na równe wycinanie elementów, które będą usztywniane fizeliną, a są  z tkanin delikatnych, jest przygotowanie kawałka materiału z którego będziemy ciąć i przyklejenie do niego fizeliny jeszcze przed wycinaniem. Taki sposób nazywany jest wycinaniem z bloku. W przypadku tkanin sztywnych jest to zbędne, ale delikatne lubią się później deformować.



źródła zdjęć: 1 2 3




5. Wykroje używane przy produkcji drukowane są przy użyciu plotera na papierze o szerokości równej szerokości tkaniny, z której będą wycinane czyli zazwyczaj 1,50m. 


źródło


6. Papier używany do drukowania jest półprzezroczysty lub szary (ten chiński ;)), a po lewej stronie posiada klej. Układany jest na tkaninie, delikatnie przypasowywany i dzięki temu wykrój przykleja się do tkaniny. Fachowa nazwa tego papieru to Freezer paper. Papier jest wielorazowego użytku. Do kupienia znalazłam TU i TU, ale w małych formatach. TUTAJ dziewczyna pokazuje jak własnoręcznie taki zrobić, ale nie wiem jak działa, bo nie sprawdzałam ;) 

źródła zdjęć: 1 2



7. Oznaczanie tkanin bez malowania po nich odbywa się za pomocą nacinków. Miejsca zaszewek, styku rękawa z przodem itp. nacina się delikatnie na ok. 0,5cm dzięki czemu nie ma problemu z tym, że  zaznaczenie się zmaże, a nacinek nie będzie widoczny ponieważ szew jest prowadzony na 1cm szerokości.

 
źródło




8. Samodzielne nawlekanie igły jest dużo prostsze jeśli obcinasz nitkę po skosie. Dzięki temu końcówka nici ma spiczasty kształt i łatwo wchodzi w dziurkę. 






9. Posiadaczy i przyszłych posiadaczy overlocka zapraszam na tutorial gdzie dowiedzą się jak najłatwiej się  wypruć źle wszyty szew overlockowy :) TU




Mam nadzieję, że przyda Wam się kilka ciekawostek, a jeśli ktoś z Was nie dowiedział się niczego nowego to mam nadzieję, że przy kolejnej odsłonie "czy wiesz że..." znajdzie coś dla siebie :). Będę się starała dodawać kolejne w miarę regularnie :). Muszę je gdzieś spisywać, bo wypadają mi z głowy ;)



23 komentarze:

  1. Na pewno skorzystam z 8.. :) Nie wiem dlaczego wcześniej na to nie wpadłam.. Zawsze obcinałam "na prosto". ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że coś się przyda :) Ja się tego dowiedziałam na kursie krawieckim i teraz praktykuję ;)

      Usuń
  2. Świetny pomysł z tymi poradami. Nawet jeśli nie szyję, to bardzo wartościowe ciekawostki :)

    Tylko ostrożnie z nimi - piszesz, że nauczyłaś się tego na stażu, więc uważaj żeby się nie okazało, że nie dotrzymujesz tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa! To jest prawnie zastrzeżone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie strasz :P Mam nadzieję, że porady szyciowe, nie zaliczają się do tajemnicy handlowej ;) Poza tym nie wszystkiego się dowiedziałam na stażu :)

      Usuń
  3. Większość sposobów znałam, co mi pochlebia :D Co do obcinaczki na szyi, to mam wątpliwości, bo na pewno niemiłosiernie bym się pokłuła po nogach, albo coś :P Dobry pomysł z takim cyklem ciekawostek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to gratuluję wiedzy! :) Może w następnej części dowiesz się czegoś nowego :) A te obcinaczki to na takiej krótkiej gumie, tak żeby były lekko pod biustem i jak są potrzebne to gumę naciągasz :)

      Usuń
  4. Każda rada dotycząca szycia jest dla mnie cenna;)Mam nadzieję,że jak tylko skończę wielkanocny quilling,powrócę do oswajania maszyny;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj wróć, wróć bo po tych pięknych igielnikach mam chrapkę na więcej Twojego szycia :)

      Usuń
  5. świetne rady! ja wciąż szukam wkoło siebie obcinaczek, ale na szyi ich nie powiesz bo znając moja zgrabność szybko bym sie pozbawiła wzroku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Ja stosuję metodę z obcinaczkami i jeszcze sobie krzywdy nie zrobiłam, więc polecam :)

      Usuń
  6. Jaka skarbnica wiedzy:) Super:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mi również w pamięci zapadł nr 8 :) Niby taka prosta sprawa, a jednak nigdy na to nie wpadłam :)
    P.S.
    Kochana dotarł do mnie igielnik. Jest CUDOWNY! Dziękuję :***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że Ci się podoba :) Niech służy dobrze :)

      Usuń
  8. Dobry pomysł na obcinaczki - wykorzystam :) Czekam na kolejne takie posty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że coś dla siebie znalazłaś :)

      Usuń
  9. A dla mnie nowym jest tu słowo obcinaczka..:-) ale najwyraźniej brak tej wiedzy , a głównie tego narzędzia nie przeszkadza mi w szyciu:-) Sam pomysł dobry, ja nawet nie wpadłabym na to, żeby pisać o nacinaniu tkaniny patrz pkt 8..a wielu młodym samoukom krawieckim na pewno taka widza się przyda!Pozdarwiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że się przyda :) Pozdrawiam! :)

      Usuń
  10. pewnie,że przydatne informacje :) bardzo ciekawy i pomocny Twój blog, zostaję na dłużej ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo :) Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Wow..super ciekawostki. Bardzo przydatne i ułatwiające pracę :) o większości chyba nie wiedziałam...no jak to amator :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miło, że dzięki mnie dowiedziałaś się czegoś nowego :) Pozdrawiam! :)

      Usuń
  12. Faktycznie części z tych ciekawostek nie wiedziałam.
    Ciekawi mnie ten papier Freezer paper.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję ślicznie za każdy komentarz :)